Generația de modele electrice BMW NEUE KLASSE, care va debuta în 2025, va beneficia de baterii cu format și chimie care aduc îmbunătățiri substanțiale pentru autonomie, timp de încărcare și cost de producție.
Frank Weber, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG, responsabil pentru Dezvoltare, explică principalele avantaje pe care le vor aduce a șasea generație de baterii:
„Nou dezvoltată, a şasea generaţie a celulelor noastre cu litiu-ion va aduce un salt uriaş în tehnologie care va creşte densitatea energiei cu peste 20%, va îmbunătăţi viteza de încărcare cu până la 30% şi va îmbunătăţi autonomia cu până la 30%. Reducem, de asemenea, emisiile de CO2 din producţia de celule cu până la 60%. Aceştia sunt paşi mari pentru dezvoltarea durabilă şi beneficiile clienţilor.”
Densitate crescută și chimie optimizată
Creșterea autonomiei cu până la 30% (WLTP) se datorează faptului că densitatea noilor baterii va fi mai mare cu 20%. BMW explică faptul că bateriile noi vor avea celule rotunde, cu un diametru standard de 46 de milimetri şi două înălţimi diferite. Iar în comparaţie cu celulele prismatice din a cincea generaţie de celule BMW, conţinutul de nichel din celulele rotunde BMW din a şasea generaţie este mai mare pe parte de catod, în timp ce conţinutul de cobalt este redus. De asemenea, pe partea de anod, conţinutul de siliciu va creşte.
Constructorul bavarez mai subliniază că tehnologia bateriilor din a şasea generaţie oferă şi opţiunea de a utiliza în premieră catozi din fosfat de fier litiu (LFP). Avantajul este că materiile prime critice cobaltul şi nichelul pot fi evitate ulterior în întregime în materialul catodic.
Modelele electrice BMW NEUE KLASSE vor avea și sistem electric de 800 V
Nu doar bateria, ci și transmisia și tehnologia de încărcare a modelelor BMW NEUE KLASSE vor evolua substanțial. Toate acestea vor funcția cu tensiune de 800 Volţi, spre deosebire de sistemul de 400 V utilizat de actualele modele BMW electrice.
Un beneficiu esențial adus de sistemul electric de 800 V va fi încărcarea mult mai rapidă a bateriei. BMW menționează că sistemul încărcare va funcționa la 500 Amperi, ceea ce echivalează cu o putere de alimentare cu 400 kW. Este un nivel dublu față de maximum 200 kW primiți de modele precum BMW iX. Astfel, încărcarea bateriei de la 10 la 80% din capacitatea ei va fi mai rapidă cu până la 30%, când mașina este cuplată la o stație care livrează curent continuu cu o capacitate la nivelul maxim pe care îl pot primi modelele BMW NEUE KLASSE.
Înalt grad de reciclare și prețuri de producție reduse cu până la 50%
BMW Group precizează că atât cobaltul, cât și nichelul din noile baterii vor proveni din mine certificate, care respectă standardele de extracție responsabile față de mediul înconjurător. De asemenea, producătorii vor folosi energie verde în procesul de producție și vor furniza celulele de baterii care utilizează cobalt, litiu şi nichel ce includ un procent ridicat de materii reciclate. Pe baza acestor măsuri, BMW Group estiimează că va reduce amprenta de carbon a producţiei de celule de baterii cu până la 60%, în comparaţie cu generaţia actuală de celule de baterii.
Pe baza ipotezelor actuale ale pieţei, costurile de producție ale noilor baterii pot fi reduse cu până la 50%, comparativ cu generaţia actuală. De altfel, BMW Group şi-a stabilit obiectivul de a reduce costurile de producţie pentru modelele electrice la acelaşi nivel cu automobilele care au motoare cu ardere internă.
Pentru a asigura necesarul de baterii pentru modelele electrice BMW NEUE KLASSE au fost semnate contracte de producție de 10 miliarde de euro
BMW Group prefigurează că în 2030 jumătate din vânzările sale anuale vor fi generate de modelele pur electrice. În acest sens, diversitatea de modele din generația BMW NEUE KLASSE va avea o contribuție crucială. Totodată, în 2030 mărcile MINI și Rolls-Royce vor deveni exclusiv producători de autoturisme electrice.
BMW Group a atribuit deja contracte de peste 10 miliarde de euro pentru construcţia de fabrici de celule de baterii către CATL şi EVE Energy. Ambii parteneri vor construi două gigafabrici în China şi Europa. Fiecare dintre uzinele de celule de baterii va avea o capacitate totală anuală de până la 20 GWh. Planurile prevăd construirea a încă două fabrici de celule de baterii în zona de liber schimb din America de Nord, USMCA, pentru care partenerii nu au fost încă nominalizaţi.
În paralel, BMW Group continuă şi cu dezvoltarea bateriilor all-solid-state (ASSB). Compania îşi propune să aibă baterii all-solid-state (ASSB) de înaltă tensiune pregătite pentru introducerea în serie până la sfârşitul deceniului. BMW Group va prezenta un automobil demonstrativ cu această tehnologie la bord înainte de 2025.