Test Mercedes-Benz GLC 400 e 4MATIC: Ce-i mai bun din ambele lumi!

Mercedes-Benz GLC 400 e 4MATIC este dovada faptului că SUV-ul premium de clasă medie va rămâne un best-seller pentru marca germană. Fiindcă este un etalon de versatilitate și eficiență, la care adaugă un stil avangardist și mult rafinament în ceea ce privește ținuta de drum. Iar versiunea plug-in hybrid testată de noi impune un nou standard în segmentul său, înregistrând autonomii electrice de peste 100 km.

Text: Alex Buțu , Credit foto: Bogdan Paraschiv

GLC mizează pe electrificare și o gamă de motorizări variată

Trăim o eră foarte importantă din istoria automobilului. Este o perioadă de tranziție către propulsii pur electrice, iar asta înseamnă că mașinile pot beneficia de tot ce este mai bun din ambele lumi. Motoarele cu ardere internă se află în cea mai performantă și eficientă formă din istoria lor, iar sistemele de propulsie electrică au ajuns la un nivel avansat de maturitate din toate punctele de vedere. Drept urmare, rezultatul poate fi un sistem plug-in hybrid foarte rafinat, după cum am aflat din testul cu noul Mercedes-Benz GLC 400 e 4MATIC.

Și fosta generație Mercedes-Benz GLC s-a distins în segmentul SUV-urilor premium de clasă medie prin faptul că oferea versiuni plug-in hybrid atât cu motor cu benzină, cât și diesel. Însă noua generație GLC propune o varietate și mai mare de electrificare. În primul rând este disponibil doar cu motoare electrificate, fie cu sisteme mild hybrid de 48 V, fie cu sistem plug-in hybrid.

După cum puteți descoperi și în configuratorul virtual din site-ul mercedes-benz.ro, GLC este oferit în România cu 7 variante de motorizare. Are motoare de 2 litri cu 4 cilindri și sisteme mild hybrid de 48 V, în variante cu benzină și motorină. Dar sunt propuse și trei versiuni cu propulsii plug-in hybrid, două cu benzină și unul diesel, care promit autonomie electrică de peste 100 km. Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC este plug-in hybrid-ul cu motor diesel și dezvoltă per ansamblu 335 CP și 750 Nm. Modelul cu benzină GLC 300 e 4MATIC produce 313 CP și 550 Nm. Iar excluzând variantele sport ale diviziei Mercedes-AMG, care încă nu au fost lansate, plug-in hybrid-ul GLC 400 e 4MATIC testat de noi este cea mai puternică și performantă motorizare disponibilă pentru noua generație a SUV-ului.

Plug-in hybrid rafinat, cu un caracter dual

Toate variantele plug-in hybrid ale modelului Mercedes-Benz GLC sunt echipate cu o propulsie compusă dintr-un motor de 2 litri, cu 4 cilindri în linie, și un motor electric care generează 100 kW (136 CP), integrat cu transmisia automată cu 9 trepte (9G-TRONIC). Acest tandem dezvoltă 381 CP și un cuplu substanțial de 650 Nm pentru modelul Mercedes-Benz GLC 400 e 4MATIC testat de noi. Iar din acest total, 252 CP și 400 Nm sunt resursele furnizate de motorul turbo de 2 litri, alimentat cu benzină.

În practică acest ansamblu funcționează făcând lin tranziția de la electric la benzină. Și poți să comuți între cele trei moduri ale propulsiei: Electric, Battery Hold și Hybrid. În modul electric te bucuri de confortul unei rulări silențioase asigurată doar de motorul electric. Și, cu toate că poți atinge o viteză maximă de 140 km/h mergând doar electric, acest mod îl preferi în special în traficul aglomerat din oraș. Atât pentru că nu poluezi, cât și pentru că ai la dispoziție un cuplu consistent de 440 Nm. Acesta este livrat instantaneu, ceea ce este un avantaj tipic motoarelor electrice. Deci nu îți lipsește răspunsul prompt al propulsiei, însă rularea electrică înseamnă și o livrare cursivă a puterii, ceea ce îți place în mersul de gen „stop and go” (sau „bară la bară”) din traficul congestionat.

Și, ca să menții cât mai mult din rezervele bateriei pentru mersul electric în oraș, poți activa modul Battery Hold. Astfel, păstrezi nivelul de încărcare al bateriei.

Modul de rulare Hybrid este cel care echilibrează mereu utilizarea celor două tipuri de motor, pentru a asigura un consum de benzină și energie cât mai chibzuit. Dar, chiar și când rulezi în modul Electric, când apeși accelerație mai ferm, de exemplu pentru a face o depășire, atunci motorul termic își intră pe deplin în drepturi. Iar cele două motoare livrează împreună un nivel de performanță care alimentează plăcerea condusului într-un stil dinamic. Este cu atât mai mult de apreciat cât de sprinten se mișcă GLC 400 e 4MATIC, când afli că el cântărește 2.355 kg. Mai precis, demarajul 0-100 km/h se realizează în 5,6 secunde, iar transmisia comută rapid între cele două 9 trepte, mai ales în modul de rulare Sport.

Bateria și componentele sistemului plug-in hybrid sunt cele care adaugă greutate considerabilă față de un Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC, care cântărește 1.925 kg și are motor de 2 litri cu benzină, asistat de un sistem mild hybrid.

Autonomia electrică reală a crescut la peste 100 km

Dar nu puterea este calitatea pe care o apreciez cel mai mult la propulsia lui GLC 400 e 4MATIC. Generațiile anterioare de modele plug-in hybrid a oferi la rândul lor o soluție de eficientizare a consumului de carburant. Însă autonomiile de numai câteva zeci de kilometri se dovedeau a fi rapid consumate. Acum, noul Mercedes-Benz GLC 400 e 4MATIC crește autonomia pentru rulare pur electrică la 118-130 km, conform normelor de măsurare WLTP. Așadar, poți înregistra autonomie electrică de peste 100 km în condițiile de condus reale.

Această performanță este datorată bateriei litiu-ion cu o capacitate totală de 31,2 kWh. Resursele bateriei compensează faptul că ea este montată sub podeaua portbagajului. Astfel, modelul plug-in hybrid are un portbagaj de 470 litri, spre deosebire de modelele GLC mild hybrid, al căror portbagaj are volum de 620 litri.

Cel mai rapid sistem de încărcare a bateriei, din segmentul lui GLC

Încă se mai poate spune despre destule mașini plug-in hybrid că au sisteme lente pentru încărcarea bateriei. În continuare găsești rar modele care au o putere de încărcare de 22 kW. Majoritatea primesc maximum 11 kW sau 7,4 kW. Din cauza asta, cu toate că nu au baterii de capacitate la fel de mare ca a mașinilor pur electrice, modelele plug-in hybrid necesită în general timpi destul de îndelungați de încărcare (raportat la capacitatea bateriilor).

Dar noul GLC marchează o premieră care rezolvă acest inconvenient. Sistemul său de încărcare standard poate primi 11 kW de la stații AC (curent alternativ), precum un wallbox. Însă, noul Mercedes-Benz GLC poate fi echipat opțional cu un sistem de încărcare cu 60 kW de la stații DC (curent continuu). Cu o asemenea putere de încărcare de la stații rapide, GLC-urile plug-in hybrid au nevoie de numai 30 de minute pentru un ciclu complet de încărcare a bateriei. Iar alimentarea de la 10 la 80% din capacitatea totală a bateriei se face în circa 20 de minute, când mașina este cuplată la o stație DC care furnizează 60 kW.

Rivalii, precum BMW X3 și Audi Q5, încă nu beneficiază de sisteme de încărcare atât de rapide. Și dacă luăm în calcul că în Europa un șofer conduce zilnic 30-40 km, ne putem face o idee și despre cât de frecvent trebuie realimentată bateria. Cert este că încărcarea bateriei la o stație din parcarea unui hypermarket se poate realiza în timp ce faci niște cumpărături.

Asistentul Eco și frânarea regenerativă te învață să conduci eficient

Autonomia și sistemul rapid de încărcare sunt completate și de atuul încărcării în mers, dar și de sistemele inteligente care asistă condusul. De altfel, se poate spune că după ce ai condus o vreme GLC-ul plug-in hybrid te deprinzi cu niște reflexe, sau mai bine zis maniere de condus, care ajută mașina să consume mult mai eficient combustibilul, precum și energia bateriei. Chiar dacă nu obții chiar minimul ideal de 0,5 l/100 km, pe care îl menționează Mercedes-Benz.

Un rol esențial în acest sens îl joacă sistemul de frânare regenerativă, care este adaptiv. Exceptând modul de rulare Sport, șoferul poate alege una dintre cele trei intensități pentru intervenția frânării regenerative. Aceasta dictează puterea de reîncărcare a bateriei la fiecare decelerare și frânare. Dacă se selectează intensitatea „D-„, atunci se poate conduce într-o mare măsură doar cu o pedală, mai ales în traficul aglomerat, ceea ce face mai confortabil șofatul în oraș.

Când nu mai presezi pedala de accelerație, frânarea regenerativă este suficient de intensă încât deseori nu mai e nevoie să apeși pedala de frână. Și treptat începi să estimezi și să adaptezi condusul cu o singură pedală, în funcție de distanța față de mașina aflată înaintea ta. Asta înseamnă că îți exersezi și atenția pe care o acorzi traficului. Și asta se transpune și într-un stil de condus mai sigur.

De asemenea, se poate spune că GLC este un fel de profesor pentru condus eficient. Deoarece este echipat și cu un „asistent eco”. Acest sistem folosește o varietate de informații despre trafic și rută, astfel încât GLC știe să-și ajusteze automat viteza de rulare, pentru că știe mulțumită asistentului eco când se apropie de vehicule aflate pe banda sa, de sensuri giratorii, de viraje mai strânse. Ia în calcul chiar și porțiuni de drum aflate în pantă. Și face aceste decelerări automate și ajustări de viteză pe baza informațiilor de la sistemul de navigație, dar și cu ajutorul sistemelor inteligente de asistare a condusului, care utilizează o diversitate de senzori, radare și camere video pentru monitorizarea traficului.

Ținută de drum dinamică și suspensii confortabile

Am apreciat și fosta generație GLC atât pentru confortul suspensiilor, cât și pentru că era plăcută la condus și în stil dinamic. De exemplu, reglajul sistemului de direcție nu era doar precis, ci și opunea o rezistență bine dozată, care îl distingea de direcțiile altor SUV-uri ce par prea deconectate și doar foarte lejere. În rândul modelelor de talia sa GLC-ul părea de la volan mai puțin SUV și mai mult sedan înălțat, datorită manevrabilității. Aceste calități sunt păstrate de noul GLC. Și sunt completate de tehnologii care îi amplifică veleitățile dinamice.

Sistemul de direcție al noului SUV are asistare în funcție de viteza de rulare. Și chiar dacă GLC a crescut în dimensiuni, pare mult mai compact mulțumită manevrabilității. Această senzație este sporită mai ales dacă alegi sistemul de direcție integrală. Acesta virează și roțile din spate cu 4,5 grade, astfel că raza de bracaj scade de la 11,8 la 10,9 metri, în comparație cu modelul fără direcție integrală.

Ținuta de drum dinamică este favorizată și de sistemul de tracțiune integrală 4MATIC. În cazul modelului plug-in hybrid acesta distribuie cuplul între punțile din față și din spate în raport 31:69. Adică trimite cuplul cu prioritate către roțile posterioare, asemeni mașinilor cu caracter mai sportiv. Este o împărțire a cuplului tipică versiunilor GLC plug-in hybrid, deoarece modelele cu propulsii mild hybrid au tracțiune integrală care distribuie cuplul în raport 45:55 (față/spate).

Deși este mai lung cu 60 mm, ceea ce a sporit și spațiul pentru pasagerii din spate, noul GLC are înălțimea redusă cu 4 mm (adică beneficiază de centru de greutate coborât). Iar ecartamentele dintre roți sunt mai late cu 6 mm, respectiv 23 mm (față/spate). Avantajul se percepe la nivelul stabilității dinamice.

O caracteristică a modelelor GLC plug-in hybrid este și faptul că sunt echipate standard cu suspensii pneumatice la puntea din spate, care au și funcție de reglare automată a gărzii la sol. Aceasta compensează greutatea bagajelor și a bateriei montată în partea din spate a mașinii. Și asigură un nivel ridicat de confort, de care te bucuri cu atât mai mult în timpul călătoriilor lungi. Iar împreună cu izolarea fonică foarte bună, experiența de condus oferită de noul GLC plug-in hybrid este una foarte rafinată. În cazul versiunilor GLC mild hybrid suspensiile pneumatice sunt opționale. Iar cei care doresc să amplifice latura dinamică pot opta și pentru suspensii sport.

(Credit poze despre capota transparentă și head-up display: Mercedes-Benz)

Funcții precum „capota transparentă” susțin abilitățile în off-road

Dacă ar fi să rezumăm într-un singur cuvânt ținuta de drum a noului GLC, acesta ar fi „versatilitate”. Deoarece SUV-ul GLC a devenit mai abil și în ceea ce privește aventurarea în off-road. Se poate alege pachetul Offroad Engineering care ridică garda la sol cu 20 de milimetri și are scuturi de protecție sub partea frontală și podea.

De asemenea, una dintre noile opțiuni foarte utile este funcția de „capotă transparentă”. Adică GLC are o cameră video montată sub partea frontală. Aceasta filmează suprafața peste care trece mașina. Iar în ecranul central din planșa de bord sunt redate imagini cu terenul peste care se rulează, astfel că șoferul poate observa și evita eventuale obstacole. Peste aceste imagini procesate de un software special este ilustrată poziția exactă a roților. Astfel, ai senzația că vezi ca printr-o capotă transparentă.

Cel mai probabil posesorii GLC nu sunt cei care vor să facă off-road extrem. Dar funcții precum capota transparentă sunt utile de exemplu și pe drumul pietruit către cabana de vacanță.

În plus, șoferul poate selecta și un mod de rulare dedicat pentru off-road, care optimizează aderența. În modul off-road sunt afișate inclusiv în head-up display gradientul și înclinarea drumului, precum și busola și unghiul de virare al roților. Desigur, tot pentru a conduce în siguranță în off-road, dar și pentru a se strecura într-un spațiu îngust de parcare, șoferul poate vedea pe ecranul din bord și imagini clare din jurul mașinii. Fiindcă GLC este echipat cu o rețea de camere video care filmează proximitatea din fiecare latură a sa.

Cel mai avansat sistem infotainment din segmentul său

Tehnologia este importantă nu doar prin funcțiile sale, ci și prin felul în care te face să te simți. Iar GLC reușește să ofere o experiență elevată, avangardistă. Combină rafinamentul materialelor și designului cu un spectacol digital asigurat de interfața sistemului infotainment MBUX. La fel ca și sedanul Clasa C, noua generație GLC preia elementele digitale și configurația care au debutat odată cu modelul de lux Mercedes-Benz Clasa S. Așadar, în spatele volanului se află ecranul LCD cu diagonală de 12,3 inch (31,2 cm), iar în centrul planșei de bord este amplasat ca o cascadă digitală ecranul tactil vertical de 11,9 inch (30,2 cm).

Opțional, GLC poate integra funcția de realitate augmentată atât în afișajul sistemului de navigație, cât și în cel al sistemului head-up display. De altfel, GLC are cel mai sofisticat sistem de proiectare a informațiilor pe parbriz, întâlnit în segmentul său.

Dialogul natural cu mașina

Sistemul de recunoaștere a comenzilor vocale este la rândul său un etalon, prin faptul că răspunde la o mare diversitate de comenzi și formulări. De exemplu, nu trebuie decât să îi ceri îi limba engleză să deschidă plafonul electric, să regleze temperatura, să sune o persoană din lista de contacte sau să găsească o adresă ori o stație de încărcare cu ajutorul sistemului de navigație. Doar rostești „Hey Mercedes” înainte de a spune comanda și mașina va recunoaște inclusiv locul pasagerului care a spus comanda. Asta înseamnă că, de exemplu, va regla doar temperatura pentru pasagerului din față, dacă acesta este cel care a cerut verbal această ajustare.

Am ținut să explic un pic acest sistem. Fiindcă, deși el nu este nou, pot spune că în sfârșit a ajuns la un nivel de precizie care face să pară naturală și ușoară interacțiunea verbală cu mașina. Și reflectă nivelul de avans tehnologic și experiența de la volanul lui GLC.

Preț și concluzie

Modelul Mercedes-Benz GLC 400 e 4MATIC costă în România de la 74.490 de euro (cu TVA inclus), conform configuratorului din site-ul mercedes-benz.ro. Iar modelul testat de noi avea atât pachetul de design AMG Line (4.748 euro), cât și pachetul Night (535 euro). Astfel are jante de 19 inch și un stil sportiv dar foarte rafinat, inclusiv în habitaclu. Linia AMG a designului interior cuprinde și lumini ambientale, ornamente argintii cu model de diamant, partea superioară a bordului și a portierelor îmbrăcate în piele neagră cu aspect Nappa. Iar scaunele confortabile, care oferă și un bun suport lateral, au tapițerie din piele ARTICO și microfibră MICROCUT neagră.
Excluzând variantele de performanță Mercedes-AMG, vorbim despre cel mai puternic și bine dotat model GLC, care dispune de o listă amplă de sisteme inteligente pentru confort și asistarea condusului. Dintre dotările opționale utile pe care le-am recomanda ar fi sistemul de încălzire auxiliară, care costă 1.451,8 euro. Acesta permite reglarea temperaturii din habitaclu de la distanță, prin intermediul aplicației Mercedes me. Deci habitaclul poate fi încălzit sau răcit cât timp mașina este la încărcat. În acest fel climatizarea va consuma mai puțin din baterie, când se pornește la drum.

Sau, dintre dotările avangardiste, se pot selecta opțional farurile cu tehnologie DIGITAL LIGHT care proiectează și avertizări sau indicații luminoase pe șosea, asistând astfel șoferul să conducă în siguranță.

Toate acestea îi oferă lui Mercedes-Benz 400 e 4MATIC statutul de cel mai avansat SUV plug-in hybrid premium, de talie medie.

Rivalii BMW X3 xDrive30e și Audi Q5 55 TFSI e quattro au puteri și autonomii electrice mai mici. Și încă le lipsesc din sistemele avansate ale modelului GLC. BMW X3 xDrive30e dezvoltă 292 CP, are autonomie electrică de 42-50 km și o baterie de 12 kWh care se poate alimenta cu o putere de 3,7 kW. În această configurație costă de la 62.892 de euro. Audi Q5 55 TFSI e quattro dezvoltă 367 CP, parcurge electric 56–62 km și integrează o baterie de 17,9 kWh, cu o putere de încărcare de 7,4 kW. Pentru acest model nu erau expuse prețurile pe site-ul oficial audi.ro, la momentul publicării acestui articol.

În clipul video de mai jos puteți vedea testul nostru cu motorizarea de bază a noului SUV, modelul Mercedes-Benz GLC 200 4MATIC.

 

Comentarii

comentarii

©2022 Plug and Drive. Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

PLUG AND DRIVE aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account