Hyundai IONIQ 6: Propulsii versatile și autonomii electrice care pot depăși 600 km

Hyundai IONIQ 6 este poate una dintre cele mai așteptate mașini electrice din acest an. Și nu doar pentru că designul său distinct și fascinant arată desprins din viitor. Noul sedan din gama Hyundai IONIQ poate fi deja comandat și în România și aduce tehnologii care îl plasează în avangarda mobilității electrice.

Modelul IONIQ 6 a câștigat cele mai prestigioase titluri din industria auto la nivel mondial, nu doar în clasa mașinilor electrice, dar și în clasamentul general. A primit titlul World Car of the Year 2023 (mașina anului la nivel mondial), din partea unui juriu de 100 de jurnaliști care reprezintă 32 de țări. Același juriu i-a acordat și titlurile de cea mai bună mașină electrică și pentru cel mai bun design. Aprecierea de care se bucură IONIQ 6 este justificată în mod deosebit de eficiența și versatilitatea propulsiilor sale electrice, pe care le vom detalia în cele ce urmează.

Sistemul de încărcare rapidă este un atu esențial oferit de modelul IONIQ 6

IONIQ 6 beneficiază de aceeași arhitectură tehnică a modelului Hyundai IONIQ 5, care la rândul său a primit un număr impresionant de premii la nivel internațional, printre care și World Car of the Year pentru 2022. Arhitectura denumită E-GMP (Electric Global Modular Platform) a fost concepută de la zero, doar pentru automobile electrice. Și se distinge datorită sistemului electric de 800 V. Acesta a reprezentat un motiv esențial pentru care ambele modele IONIQ au câștigat titlul World Car of the Year din partea juriului specializat.

Plafonul de 800 de volți este cel mai înalt utilizat în industria auto în acest moment. Și este încă rar întâlnit. De altfel, majoritatea mașinilor electrice disponibile în prezent pe piață funcționează cu sisteme de 400 V. Chiar și automobilele electrice premium au în marea lor majoritate sisteme de 400 V.

Dar Hyundai a dovedit din 2021, odată cu dezvăluirea lui IONIQ 5, că a dezvoltat un sistem electric avangardist, care reprezintă un etalon în segmentul mașinilor alimentate exclusiv de la priză. Mai mult de atât, sistemul de 800 V este compatibil și cu stațiile de încărcare de 400 V, fără a avea nevoie de un adaptor.

Dar avantajul major este că îi oferă lui IONIQ 6 o putere de încărcare menită să primească energie și de la stații ultra rapide de 350 kW. Acestea sunt stații încă rare, care dictează direcția de evoluție pentru infrastructura stațiilor de încărcare. Așadar, sistemele electrice ale modelelor Hyundai IONIQ vor rămâne actuale și performante chiar și peste mulți ani de de utilizare. Pentru că deja depășesc standardele medii ale industriei auto. Cu alte cuvinte, IONIQ 6 este o investiție care își va păstra valoarea și relevanța, chiar și în contextul dezvoltării accelerate a tehnologiilor pentru mașini electrice.

Când este cuplat la o stație de 800 V care furnizează până la 350 kW, IONIQ 6 cu baterie de 77,4 kWh are nevoie de doar 15 minute pentru a acumula energie suficientă parcurgerii a 351 km. Iar încărcarea de la 10 la 80% din capacitatea bateriei se realizează în 18 minute. Aceste intervale de alimentare eficiente sunt posibile deoarece IONIQ 6 are o putere de încărcare de până la 232 kWh, de la stațiile ultra rapide.

Dar, după cum știm, stațiile de încărcare cel mai des întâlnite sunt momentan cele de tip DC (curent continuu) care livrează 50 kW. La aceste stații durează 73 de minute încărcarea de la 10 la 80% a bateriei de 77,4 kWh.

Bineînțeles, IONIQ 6 se poate alimenta și de la surse de electricitate de tip AC (curent alternativ), care includ și prizele de acasă. Astfel, încărcarea mașinii poate fi programată pe timp de noapte, când tarifele electricității sunt scăzute. De exemplu, când mașina este cuplată la o sursă de tip AC de 11 kW, precum un wallbox, IONIQ 6 necesită 7 ore și 10 de minute pentru un ciclu încărcare de la 10 la 100% din capacitatea bateriei.

Funcția de încărcare bidirecțională transformă modelul IONIQ 6 într-o sursă de energie mobilă

Mașinile electrice au o caracteristică unică în industria automobilistică, prin faptul că sunt practic baterii mobile, de capacitate mare. Așadar, ele pot fi nu doar consumatoare de energie electrică. Dar și un mod de a livra energie. Iar Hyundai IONIQ 6 are exact această calitate, fiind una dintre puținele mașini electrice disponibile în Europa, dar și la nivel mondial, care au sistem de încărcare bidirecțional.

Mai exact, IONIQ 6 dispune, la fel ca și IONIQ 5, de funcția V2L (Vehicle-to-Load), care permite alimentarea dispozitivelor electrice. Un adaptor special se conectează la priza de alimentare a mașinii. Și IONIQ 6 are astfel o priză de 110/220 V, prin care poate furniza până la 3,6 kW.

Aplicațiile sunt multiple. Sedanul poate alimenta echipamente pentru campare sau utile pentru activități în aer liber. Practic joacă rolul unui generator care încarcă aparatura electrică. Însă nu poluează, fiindcă nu arde benzină sau motorină, ca un generator clasic. Și nici nu face gălăgie.

De asemenea, IONIQ 6 poate furniza electricitate și când au loc întreruperi ale alimentării cu energie. Iar sub scaunele din spate mai are o priză de 220 V, la care se pot conecta laptop-uri, telefoane și alte aparate electrice.

Hyundai IONIQ 6 oferă o diversitate de opțiuni pentru baterii și tipuri de tracțiune

Autonomia este un argument esențial în alegerea unui automobil electric. Iar pentru Hyundai IONIQ 6 autonomia electrică este un punct forte, indiferent de propulsia aleasă.

Versiunea IONIQ 6 care înregistrează cea mai mare autonomie este cea cu baterie de 77,4 kWh, tracțiune 2WD (la puntea din spate) și jante de 18 inch. Această configurație poate oferi autonomie de 614 km (WLTP), consumul de energie fiind de 14,3 kWh/100 km. Astfel, IONIQ 6 poate echivala distanțele pe care le parcurg cu un plin de rezervor mașinile cu motoare termice alimentate cu benzină. Dacă se optează pentru jantele de 20 inch, autonomia este de 545 km (WLTP) pentru modelul 2WD cu baterie de 77,4 kWh. Iar consumul de energie este cotat la 16 kWh/100 km.

În cazul modelelor IONIQ 6 configurate cu tracțiune integrală, bateria de 77,4 kWh oferă autonomie de 583 km (WLTP), dacă se optează pentru echiparea cu jantele de 18 inch. Cei care doresc să accentueze stilul sportiv pot selecta jante de 20 de inch. Pentru această configurație autonomia este cotată la de 519 km (WLTP). Consumul de energie este de 15,1, respectiv 16,9 kWh/100 km, în funcție de dimensiunea jantelor.

Pentru început sunt disponibile în România versiunile cu bateria de 77,4 kWh. Dar gama va fi completată în curând și cu modelul de bază, care are baterie de 53 kWh. Acesta are tracțiune la puntea posterioară și este echipat cu jante de 18 inch. Configurația promite autonomie electrică de 429 km (WLTP) și consum de 13,9 kWh/100 km.

CLICK AICI pentru a vedea prețurile variantelor Hyundai IONIQ 6 disponibile în România.

Garanția îndelungată reflectă durabilitatea bateriilor

Bateriile lui IONIQ 6 completează eficiența cu durabilitatea, în sensul că își păstrează capacitatea la nivel ridicat și după mulți ani de utilizare. Concret IONIQ 6 dispune de pachetul Hyundai de 5 ani de garanție, fără limită de kilometri, alături de garanția extinsă de 8 ani sau 160.000 de km pentru bateria litiu-ion polimer.

În site-ul oficial hyundai-motor.ro puteți descoperi detalii despre motorizările, bateriile și variantele propuse în România pentru Hyundai IONIQ 6.

 

Variante de performanță în funcție de preferințele clienților

Cea mai performantă versiune a modelului IONIQ 6 are câte un motor electric la ambele punți și bateria cu o capacitate de 77,4 kWh. Generează o putere maximă de 325 CP (239 kW) și cuplu de 605 Nm, ceea ce îi permite să sprinteze de la 0 la 100 km/h în 5,1 secunde. Motorul de la roțile din spate livrează 165 kW, iar cel de la puntea din față contribuie cu 74 kW.

Bateria de 77,4 kWh poate fi aleasă și în configurație cu propulsie doar la puntea spate. În cazul acesta IONIQ 6 are un singur motor electric, care dezvoltă 229 CP (168 kW) și 350 Nm. Cu aceste specificații, IONIQ 6 accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,4 secunde.

Modelul de bază cu baterie de 53 kWh și motor electric la puntea din spate produce 151 CP (111 kW). Dar cuplu este tot de 350 Nm, la fel ca modelul superior. Drept urmare, demarajul 0-100 km/h rămâne la un nivel bun, de 8,8 secunde.

Șoferul dictează eficiența sau caracterul sportiv al sistemului de propulsie

Propulsiile modelului IONIQ 6 sunt definite și de versatilitate. Iar această calitate se datorează numeroaselor moduri de funcționare pe care șoferul le poate selecta pentru a adapta răspunsul dinamic și eficiența automobilului.
Un exemplu perfect îl oferă modelele IONIQ 6 cu tracțiune integrală. Acestea dau șoferului posibilitatea să comute între trei moduri de distribuire a cuplului. În modul AWD tracțiunea este permanent integrală. Iar dacă se activează modul RWD se rulează doar cu tracțiune spate. Acest mod este conceput pentru a reduce cât mai mult consumul de energie. De asemenea, există și modul Auto AWD. Și acesta eficientizează consumarea resurselor bateriei. Însă beneficiile tracțiunii integrale rămân disponibile. Concret, în funcție de condițiile de aderență și de solicitările la care este supusă propulsia, sistemul comută automat și instantaneu între tracțiunea integrală și tracțiunea spate.

Dar, atât modelele cu tracțiune integrală, cât și cele cu tracțiune spate oferă și posibilitatea selectării unor reglaje diverse pentru sistemul de direcție, nivelul de putere livrat și răspunsul la apăsarea pedalei de accelerație.
Toate acestea sunt utile pentru că, de exemplu, în traficul aglomerat din oraș dorești un condus cât mai confortabil și eficient. De aceea, direcția o păstrezi în modul Normal. Și comuți în modul Sport când te bucuri de condusul pe serpentine. Precizia este la același nivel în ambele cazuri, doar că în reglajul Sport se percepe un plus de rapiditate în răspunsul direcției.

Pentru nivelul de putere livrat de propulsie, șoferul are trei opțiuni: High, Normal și Low. Fiindcă, din nou știm bine că nivelul ridicat al puterii și cuplului nu este necesar în traficul de tip stop&go. Deoarece sunt angrenate resurse prea mari pentru un ritm de rulare temperat. De altfel, pentru confort și eficiență în așa-zis-ul trafic bară la bară vine în ajutor faptul că IONIQ 6 îți permite să alegi sensibilitatea pedalei sale de accelerație. Sunt disponibile trei reglaje predefinite: High, Normal și Low. Cei care au condus mașini încărcate doar de la priză știu deja că motoarele electrice livrează imediat întregul cuplu motor. Din acest motiv, este ușor de imaginat de ce uneori vrei să domolești reacția iute, mai ales dacă vorbim despre un cuplu mare, cum este cel de 605 Nm al modelelor IONIQ 6 cu tracțiune integrală.

Pur și simplu, toate aceste reglaje îți oferă o libertate mai mare pentru controlarea răspunsului dinamic și economiei de energie.

Poate fi selectată și intensitatea sistemului de frânare regenerativă. Acesta încarcă bateria în mers, cu ocazia fiecărei decelerări. Dar de la clapeta din spatele volanului dictezi cât de puternică este frânarea regenerativă și implicit recuperarea energiei. Asta îți dă posibilitatea condusului cât mai des cu o singură pedală. Pentru că decelerarea automată este suficient de intensă când ridici piciorul de pe accelerație, încât nu mai ai nevoie să apeși și pedala de frână. Rezultatul este un șofat nu doar mai puțin obositor în traficul congestionat. Ci și un plus de siguranță și un stil de condus mai eficient. Pentru că IONIQ 6 te obișnuiește să anticipezi din timp situațiile din trafic și îți creează reflexul de a nu solicita propulsia când nu este necesar.

Nu în ultimul rând, prin intermediul tehnologiei Electric Active Sound Design (e-ASD) calitatea sunetului din habitaclu se modifica în funcție de stilul de condus. Așadar, comportamentul dinamic al mașinii se poate armoniza cu felul în care preferi să conduci.

Caroseria aerodinamică a modelului Hyundai IONIQ 6 sporește eficiența, când se rulează cu viteze ridicate

Când un automobil merge cu viteze mari, atunci și consumul poate fi mai mare din cauză că viteza amplifică frecarea cu aerul. Deci este foarte important ca automobilul să aibă o caroserie cât mai aerodinamică. Însă IONIQ 6 folosește inclusiv acest aspect în favoarea sa. Pentru că este cel mai aerodinamic model din gama Hyundai IONIQ. Mai mult de atât, este una dintre cele mai aerodinamice mașini disponibile în prezent, indiferent de segmentul piață. Coeficientul său de frecare cu aerul este de numai 0,21 Cd. Drept urmare, consumul de energie înregistrat de IONIQ 6 va fi eficient și la vitezele de rulare ridicate, tipice mersului pe autostradă.

Pentru a fi atât de aerodinamic, IONIQ 6 are prize de aer active în spoilerul frontal, completate de fante care creează cortine de aer la nivelul roților. Totodată, eleronul extins din hayon are rolul de a produce apăsare aerodinamică pentru un plus de stabilitate la viteze mari.

 

Hyundai N ar putea lansa o versiune de performanță înaltă a modelului IONIQ 6

În 2022, divizia Hyundai N dedicată proiectării modelelor de performanță înaltă a prezentat conceptul RN22e. Acesta are la bază modelul IONIQ 6, a cărui platformă tehnică E-GMP dovedește posibilități incitante pentru crearea unui automobil exaltant. Sistemul electric de 800 de volți permite plăcerea condusului cu adevărat sportiv.
Conceptul RN22e are tracțiune integrală asigurată de două motoare electrice și dezvoltă 430 kW și 740 Nm. Însă nu doar aceste resurse promit performanțe sportive. Ci și reglajele speciale ale suspensiilor.

Hyundai încă nu a confirmat dacă RN22e se va transforma din concept în model produs în serie. Însă tehnologia este clar disponibilă pentru producție. De altfel, RN22e utilizează aceeași baterie de 77,4 kWh regăsită deja la modelele IONIQ 6. La fel este și cazul sistemul de încărcare rapidă. Așadar, fanii mobilității electrice, dar și cei ai condusului sportiv ar primi în egală măsură acest model cu brațele deschise. Fiindcă împacă eficiența și responsabilitatea față de mediul înconjurător, precum și pofta de adrenalină.

Pentru a rămâne la curent cu dezvoltarea și variantele lui Hyundai IONIQ 6, vă invităm să accesați și site-ul oficial hyundai-motor.ro.

Comentarii

comentarii

©2022 Plug and Drive. Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

PLUG AND DRIVE aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account