Renault Scenic E-Tech Electric a câștigat titlul Car of The Year 2024 și demonstrează că monovolumele pot rivaliza popularele modele SUV/crossover, preluând din reperele acestora.
Renault Scenic este un model definit tocmai prin abilitatea de a fi versatil. La momentul debutului din 1996, prima generație Renault Scenic a fost primul monovolum compact din istoria automobilelor produs în Europa. S-a impus drept etalon în segmentul său și a câștigat premiul Mașina Anului în Europa pentru 1997, din partea prestigioasei organizații Car of The Year, tocmai pentru că explora un format nou pentru mașinile de familie europene. Acum, a cincea generație Scenic se adaptează noului context din industria auto. Mai exact, este primul Scenic cu propulsie pur electrică și preia din stilul popularelor modele SUV/crossover, fără să renunțe la calitățile tipice monovolumelor. Această transformare i-a adus avantaje clare, după cum am descoperit în testul găzduit de Renault în Malaga, Spania. Și, mai mult de atât, modelul Renault Scenic E-Tech Electric a fost desemnat Car of The Year 2024, în urma votului exprimat de juriul european format din 58 de jurnaliști și specialiști din 22 de țări. Scenic a obținut 329 puncte, surclasând noua generație BMW Seria 5, care a primit 308 de puncte, și noul Peugeot 3008, căruia i-au fost acordate 197 de puncte. Între finaliști s-au mai numărat Kia EV9 (190 puncte), Volvo EX30 (168), BYD Seal (131) și Toyota C-HR (127).
Renault Scenic avut și în trecut versiuni crossover
Noul Scenic se distinge printr-un avangardism mai exuberant ca niciodată, atât estetic, cât și la nivel de tehnologie. Designul caroseriei, dar și al blocurilor optice cu LED are forme angulare, reprezentând noua identitate estetică a mărcii Renault. Dar forma generală a caroseriei nu mai urmează liniile clasice de monovolum. Ci este vorba despre un crossover, care din profil amintește de SUV-urile compacte. Deci, iată că s-a întors roata! În deceniile anterioare monovolumele au pierdut treptat în popularitate, clienții preferând modele SUV/crossover. Acum Scenic preia repere din formatul acestora, întorcând argumentele în favoarea sa. Însă Scenic a avut de la început acest spirit de crossover. Prima generația Scenic a fost oferită din 1999 și în variantă RX4, cu gardă la sol înălțată, tracțiune integrală și bandouri de protecție pentru aripile laterale și spoilere. Acest look în stil off-roader, dar și garda la sol înălțată, au fost implementate și în generațiile următoare, exemple fiind versiunile Scenic Conquest (2007) și Scenic Xmod (2013), care nu aveau însă tracțiune integrală.
Habitaclu spațios și cel mai sofisticat plafon panoramic din industria auto
La rândul lui, Renault Scenic E-Tech Electric debutează cu un design care mixează formatul de monovolum cu detaliile de SUV/crossover. Și are o gardă la sol de 145 mm, un pic mai permisivă decât a modelelor compacte tip hatchback. Astfel, Scenic se aventurează mai ușor către locul de campare în natură sau străbate fără emoții potecile pietruite către cabana de la munte.
Dar, după cum spuneam, deși are detalii de SUV/ crossover, Scenic oferă spațiul generos și versatilitatea excepțională la care ne așteptăm din partea unui monovolum. Renault Scenic E-Tech Electric este construit pe aceeași platformă tehnică utilizată și pentru Renault Mégane E-TECH Electric. Dar ampatamentul său este cu 10 cm mai lung decât al hatchback-ului electric, măsurând 2.785 mm.
Așadar, cu toate că are dimensiuni compacte, care îl fac ușor de manevrat în aglomerația din oraș și în parcări, Scenic are ampatament care se înscrie în valorile automobilelor din segment superior. Drept urmare, spațiul pentru pasagerii din spate este generos și la nivelul genunchilor și la cap. Iar atmosfera destinsă este amplificată de plafonul panoramic Solarbay (de 1,65 metri pătrați). Acesta costă 1.500 de euro și este o opțiune pe care o recomand. Fiindcă este panoul panoramic care oferă cele mai sofisticate funcții de opacizare din industria auto. Poți alege nu doar opacizare sau transparență pe toată suprafața plafonului de sticlă. Ci se poate opaciza doar zona aflată deasupra pasagerilor din față sau din spate, după cum preferă aceștia. Iar opacizarea se activează fie de la butonul din plafonieră, fie prin comandă vocală, mulțumită asistentului Google inclus de sistemul infotainment.
Spații de depozitare există berechet pentru toți pasagerii. Iar o cotiera multifuncțională poate fi aleasă pentru bancheta din spate. Aceasta are rol de măsuță de lucru, pe care pot sta laptop-ul, tableta. Are și suporți de pahare, spații de depozitare și prize USB-C. Totodată, portbagajul de 545 de litri și bancheta fracționabilă completează latura utilă care recomandă modelul Scenic ca mașină de familie.
Am apreciat și atenția acordată în egală măsură calității percepute și folosirii extinse a materialelor sustenabile. De altfel, nu există opțiuni de tapițerie din piele. Iar alternativele sunt foarte fine. În Spania am condus echiparea esprit Alpine, care dă prioritate aspectului sportiv având tapițerie din Alcantara, materiale textile reciclate, piele sintetică, cusături contrastante.
Etalon de sustenabilitate
Noul Scenic electric e produs la uzina din Douai (Franța). 24% din materialele sale provin din economia circulară, iar 90% din materiale sunt reciclabile (inclusiv bateria). De asemenea, plafonul panoramic conține circa 50% sticlă reciclată. Iar Scenic a renunțat la piele naturală. Pentru tapițeria versiunilor esprit Alpine și techno au fost folosite materiale textile reciclate în proporție de 100%.
Renault Scenic E-Tech Electric are drept atu o ținută de drum confortabilă
Rafinată este și ținuta de drum, după cum ne-a demonstrat modelul Renault Scenic E-Tech Electric în varianta cu echiparea esprit Alpine, care este disponibilă cu propulsia care generează 220 CP și 300 Nm. Acest model accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,9 secunde și are resurse care ajută să faci lejer depășirile. Dar nu forța este principalul focus al acestui model. Mi-a plăcut calibrarea sistemului de direcție, care oferă un bun echilibru între condusul relaxat și reacțiile prompte. În modul de rulare Sport direcția completează calibrarea precisă cu o reglare mai fermă, iar răspunsul propulsiei și al pedalei de accelerație este evident mai rapid.
Renault Scenic electric rulează silențios și are o ținută de drum care oferă un nivel înalt de confort. Amortizoarele estompează bine denivelările. Și doar unele neregularități mici dar succesive din carosabil sunt percepute sonor mai evident. Am mai remarcat faptul că la viteze de autostradă devin perceptibili curenții de aer la nivelul montanților din față și al oglinzilor. Dar per ansamblu mașina rulează silențios și are un nivel bun de izolare fonică.
În ceea ce privește eficiența, modelul cu 220 CP are baterie de 87 kWh. Și în echipare esprit Alpine este creditat cu un consum de 17,2 kWh/100 km, conform configuratorului din site-ul renault.ro. În cadrul celor două zile de test în Malaga am înregistrat consum de energie încadrat între 17,8 și 18,4 kWh/100 km. Am fost două persoane în mașină și am circulat pe trasee care au inclus serpentine montane, autostradă, trafic urban. Și nu am condus în modul Eco, ci în modul Comfort, care definește caracterul noului Scenic.
În instrumentarul de bord digital sunt afișate diverse estimări ale autonomiei. Acestea sunt utile pentru calcularea opririlor la stațiile de încărcare, mai ales pe parcursul călătoriilor lungi. Este afișată autonomia maximă în modul de rulare Eco (WLTP), autonomia calculată pe baza regimului de condus din ultimii 70 de kilometri parcurși, dar și autonomia minimă în regim de rulare pe autostradă. Iar fiindcă sistemul infotainment OpenR Link are sistem de operare Android Automotive, Scenic integrează și Google Maps. Când este selectată din acest sistem de navigație stația de încărcare, Scenic pornește automat precondiționarea bateriei. Astfel, când se ajunge la stație, bateria va avea temperatura optimă pentru cea mai rapidă viteză de încărcare. În cazul bateriei de 87 kWh autonomia maximă poate fi de 625 km (în funcție de echipare), iar puterea de încărcare este de până la 150 kW. La o stație care livrează 150 kW Scenic acumulează în 30 de minute energie pentru condus timp de 2 ore pe autostradă. Bateria este încărcată și în mers, mulțumită sistemului de frânare regenerativă, care îți permite să comuți între 4 intensități ale decelerării.
Prețurile pentru România
În echiparea de bază evolution, Scenic electric este oferit în versiune cu 170 CP și 280 Nm, având baterie de 60 kWh. Această configurație costă de la 39.900 de euro (cu TVA). Bateria de 60 kWh este creditată cu autonomii de până la 430 km și se alimentează cu 130 kW. Indiferent de varianta bateriei, Scenic are standard o putere de încărcare cu 7 kW de la sursele AC (curent continuu). Opțiunea încărcării cu 22 kW costă 1.500 de euro. Versiunile esprit Alpine și techno ale noului Renault Scenic E-Tech Electric sunt propuse de la 47.500, respectiv 45.500 de euro (cu TVA), ambele având 220 CP și baterie de 87 kWh.
DATE TEHNICE
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC ESPRIT ALPINE
PREȚ de listă cu TVA (EURO): de la 47.500
PUTERE (CP/rpm): 220
CUPLU (Nm/rpm): 300
0-100 KM/H (s): 7,9
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 170
CONSUM MEDIU (kWh/100 km): 17,2
AUTONOMIE WLTP (km): 610
EXCELENȚĂ: Etalon de versatilitate transpus în era electrică.